Reparaties

Home Reparaties

Reparaties

U kunt bij ons ook terecht voor verschillende reparaties aan uw auto. Hieronder vindt u verschillende veelvoorkomende reparaties met een kleine toelichting.

Koppeling

Bij een handgeschakelde auto is het vanzelfsprekend om de koppeling te gebruiken voordat u kunt schakelen. De koppeling is een mechanische verbinding tussen de motor (vliegwiel) en de versnellingsbak (prise-as). De koppelingsplaat, de drukgroep en het koppelingslager vormen samen de koppeling en zijn aan slijtage onderhevig.

Als u de koppeling indrukt, komt de drukgroep vrij en laat de koppelingsplaat los. Hierdoor wordt de kracht van motor niet overgebracht aan de versnellingsbak en kunt u schakelen.

Na verloop van tijd slijt de koppelingsplaat en gaat u dit merken bij het koppelen. Veelal zit het aangrijpingspunt van het koppelingspedaal hoog, is de koppeling zwaar of gaat zelfs slippen. Rijdt u hiermee te lang door, dan is er een kans dat u andere delen van de aandrijflijn beschadigt.

In veel gevallen kan de koppeling afgesteld worden. Is dit niet mogelijk, dan dient de koppeling vervangen te worden om nog meer schade te voorkomen.

Distributieriem

De distributie van een motor kan op een aantal manieren verbonden worden. Dit kan door middel van tandwielen, kettingen of riemen. De meeste autofabrikanten gebruiken voor hun motoren distributieriemen of kettingen. Het voordeel van het gebruik van een ketting is dat deze nagenoeg nooit vervangen hoeven te worden. Wel is controle zeer belangrijk. Nadeel voor een fabrikant is vaak dat deze meer geluid produceren dan een riem. De distributieriem is veel lichter en goedkoper te fabriceren. Nadeel voor de consument is dat de distributieriem tijdig vervangen moet worden, wat weer extra kosten met zich mee brengt.

Wanneer de distributieriem niet tijdig wordt vervangen, dan kan deze breken. Hierdoor loopt de motor vast en brengt u uzelf en uw medeweggebruikers in gevaar. Daarnaast loopt de motor schade en kan de reparatie oplopen van enkele honderden tot soms wel duizenden euro’s. Laat daarom de distributieriem tijdig vervangen!

Remmen

Goede remmen zijn uiteraard zeer belangrijk voor de veiligheid, zowel voor u als bestuurder als voor uw medeweggebruikers. Wanneer u het rempedaal van uw auto indrukt, dan drukken de remblokken tegen de remschijf. U bepaalt de pedaaldruk en dus ook de mate waarin u afremt. Na verloop van tijd slijten de remblokken en zijn deze aan vervanging toe. In veel gevallen kunt u dit horen aan een piepende geluid. Sommige auto’s zijn voorzien van een remslijtage-indicator. Zodra deze oplicht, dan is het van belang de remmen te laten controleren door een vakman. Wacht u te lang met het vervangen, dan is er een kans dat u de remschijven ook beschadigt. Dit brengt weer meer kosten met zich mee.

Uitlaat

De uitlaat zorgt ervoor dat de verbrande gassen die de motor verlaten geleiden naar de achterkant van de auto. Gebeurt dit niet, dan kunnen de gassen binnendringen in uw auto. Dit kan de gezondheid en de veiligheid van uzelf in gevaar brengen.

De uitlaat bestaat uit een aantal delen. De belangrijkste delen zijn de katalysator en de uitlaatdempers. De katalysator zet een aantal schadelijke uitlaatgassen om in minder schadelijke gassen. De uitlaatdempers dempen het geluid dat uit de uitlaat komt. Voor de APK keuring dient het complete uitlaatsysteem gasdicht te zijn. Zit er een lek dan veroorzaakt dit een harder geluid en/of meer schadelijke stoffen. Vaak komt dit boven de wettelijk toegestane normen uit en dan kan de politie u hiervoor een boete geven.

Schokdempers

Bij de meeste auto’s bestaat de veerinrichting uit een schokdemper en de veren. De schokdemper zorgt voor de wegligging en de vering voor de comfort. Een zeer belangrijke taak van de schokdemper is om er voor te zorgen dat het wiel altijd contact blijft houden met het wegdek. Als een hobbel het wiel omhoog drukt, zorgen de schokdempers ervoor dat het wiel snel weer tegen de grond wordt gedrukt om contact met het wegdek te waarborgen. Dit verhoogt weer uw veiligheid in de auto. Als na inspectie blijkt dat een schokdemper niet meer goed functioneert, dan moeten de beide schokdempers gelijktijdig vervangen worden om het onderlinge verschil op te heffen.

WIST U DAT … een versleten schokdemper…
… de stabiliteit van uw auto in de bochten kan verminderen en uw auto zijwindgevoeliger maakt?
… op nat wegdek de kans op aquaplanning aanzienlijk kan verhogen en de remafstand verlengt?
… de bandenslijtage verhoogt waardoor het wegcontact vermindert?
… deinen van de auto veroorzaakt, wat ’s avonds met dimlichten aan de tegenliggers kan verblinden?

Accu

Doordat er tegenwoordig steeds meer elektrische systemen worden toegepast in auto’s, wordt de accu een belangrijk onderdeel van uw auto. Waar voorheen de accu nagenoeg alleen werd gebruikt bij het starten, wordt deze door toename van elektronica permanent belast. Vaak wordt er op de accu vermeld dat deze onderhoudsarm is; dat wilt echter niet zeggen dat deze onderhoudsvrij is. Tijdens de inspectie dient de accu gecontroleerd te worden op aanslag en lekkages. Na verloop van tijd slijt de accu en levert het niet meer genoeg stroom op. U kunt dit bijvoorbeeld merken aan het langzaam starten van de motor, vooral in de winter.

Motorrevisie

Revisie van een motor is noodzakelijk na overmatige motorslijtage. Dit wordt veroorzaakt bij slecht onderhoud, het breken van de distributieriem, het gebruik van de verkeerde olie of te lang doorrijden met een klein defect. Het kan ook het gevolg zijn van veel kilometers rijden en/of extreem zware belasting van de motor. Als na inspectie van uw auto blijkt dat de motor gereviseerd moet worden, dan krijgt u een geheel vrijblijvende offerte van ons.

Diagnose

Wanneer uw auto een melding geeft van een storing, bijvoorbeeld een airbag lampje, motorstoringlampje of ABS sensor, dan wordt in de meeste gevallen het onderdeel door de boardcomputer uitgeschakeld. Dit is uiteraard erg gevaarlijk als u in situaties terecht komt waarin het noodzakelijk is dat deze veiligheidssystemen (zoals airbags of ABS) naar behoren werken. Wij kunnen de foutmeldingen met ons diagnose apparatuur uitlezen en eventueel verhelpen.

sidepicture2